جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان جشن‌های ارمنستان میان ایرانی‌ها بسیار معروف است که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، جشن آب ارمنستان است. جشن آب ارمنستان که به نام  وارداوار (Vardavar)  معروف است ، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین جشن‌های ارمنستان است که در آن مردم روی یکدیگر آب می‌ریزند و به رقص و پای‌کوبی و شادی می‌پردازند. درباره […]

جشن آب ارمنستان

جشن آب ارمنستان

جشن‌های ارمنستان میان ایرانی‌ها بسیار معروف است که یکی از محبوب‌ترین آن‌ها، جشن آب ارمنستان است.

جشن آب ارمنستان که به نام  وارداوار (Vardavar)  معروف است ، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین جشن‌های ارمنستان است که در آن مردم روی یکدیگر آب می‌ریزند و به رقص و پای‌کوبی و شادی می‌پردازند.

درباره جشن آب ارمنستان

کودکان عاشق این جشن هستند، جشنی که در آن همه افراد از بزرگ و کوچک با سطل‌های آب به هم آب می‌پاشند و در کنار خنده و شادی، از گرمای تابستان هم فرار می‌کنند. هر کس سعی می کند با هر وسیله‌ای از شلنگ و سطل گرفته تا تفنگ‌های آب‌پاش، از این جشن نهایت لذت را ببرد. حتی شهرداری و آتش‌نشانی هم با شلنگ‌های آب‌پاش، در این مراسم شرکت می‌کنند.

همچنین اجرای آواز محلی، بازی‌های سنتی و آزاد کردن کبوترها در کنار اجرای نمایش بومی بخشی از فعالیت‌هایی است که مردم ارمنستان در این روز انجام می‌دهند.

یکی دیگر از سنت‌ها و مراسم این جشنواره، هدیه‌دادن است. مردم به نشانه حس دوستی و عشق به دوستان و خانواده خودشان هدیه می‌دهند که می‌تواند شامل هدایای کوچک یا حتی شیرینی باشد.

در هر نقطه‌ای از شهر که باشید، خیس خواهید شد؛ البته این جشن در شهر ایروان کمی پرشور تر انجام می شود.

یکی از جاهای دیدنی ارمنستان که ورود به آن در طول سال ممنوع می باشد ، دریاچه قو است. در روز جشن آب، حتی ورود به دریاچه قو هم آزاد می‌شود و مردم اجازه دارند وارد دریاچه شوند.

تاریخ برگزاری جشن آب ارمنستان 7 جولای 2024 (17 تیرماه 1403) است.

جشن آب ارمنستان

تاریخچه جشن آب‌ ارمنستان

جشن وارداوار از قبل از ورود مسیحیت به ارمنستان، برگزار می‌شد. در آن زمان، مردم ارمنستان به «آستقیک» الهه آب، زیبایی، باروری و عشق باور داشتند. نام این جشن هم که ورداور گذاشته شد، از «ورد» گرفته شده که به معنای گل سرخ است. گل سرخ نماد آستقیک بود و «وار» هم مفهوم برخاستن داشت.

اما این رسم پس از مسیحیت نیز پابرجا ماند. با این تفاوت که آب پاشیدن افراد به یکدیگر، به تطهیر و شستن خود از گناهان و همچنین شفا معنا شد.

جشن آب ارمنستان

نکات مهم برای شرکت در جشن وارداوار ارمنستان

  • اگر می‌ترسید موبایل، لپ تاپ و دیگر وسایلتان خراب شود، آنها را با خود بیرون نبرید، زیرا ممکن است خیس شود.
  • ·  جشن آب ارمنستان محدودیت سنی ندارد و همه در آن شرکت می‌کنند؛ پس بچه‌ها را هم با خودتان ببرید.
  • چون نمی‌توانید با خودتان موبایل ببرید، حواستان به بچه‌ها باشد تا در شلوغی گم نشوند.
  •  حتی اگر برای یک خرید کوچک به بیرون می‌روید، سعی کنید لباس تیره بپوشید تا در صورت خیس شدن لباستان، معذب نشوید.
  • از آنجا که ممکن است سرتاپای شما خیس شود، در صورت امکان، یک دست لباس اضافی همراه خود داشته باشید.
  •  در این مراسم نباید بابت آب‌پاشی دیگران عصبانی شد، باید همراهی‌شان کرده و فقط لذت ببرید.
  • به مراسم‌ها احترام بگذارید؛ چون شما در کشور ارمنستان مهمان هستید و باید به قوانین کشور میزبان توجه داشته باشید تا سفر برای شما لذت‌بخش باشد.

 

جشن آب ارمنستان

آژانس سفر  366 ؛ برگزار کننده تور جشن آب ارمنستان ۱۴۰۳

اگر به‌دنبال بهانه‌ای برای رفتن به ارمنستان هستید، تور جشن آب ارمنستان یکی از بهانه‌های خوب برای سفر به ارمنستان است.

با خرید تور جشن آب ارمنستان علاوه ‌بر اینکه از فرهنگ غنی و بناهای دیدنی ارمنستان دیدن می‌کنید، روزی پر از هیجان را در ایروان همراه با آژانس مسافرتی سفر366 سپری خواهید کرد.

برای خرید تور جشن اب ارمنستان می‌توانید به بخش تور ارمنستان در سایت سفر366 مراجعه کنید یا با کارشناسان مجرب ما در بخش فروش در تماس باشید.

تلفن : 46 3 42 – 021

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *